logo

DİJİTAL ÇAĞ VE DİJİTAL EBEVEYN

Yaşanılan her dönem beraberinde yenilikler de getirir. Özellikle yazımıza konu olan teknoloji, her yenilikle birlikte insan hayatında olumlu etkilere de sebep olmaktadır, olumsuz etkilere de sebep olmaktadır.
Bugünün çocukları, gençleri kısaca yeni nesli, dijitalleşme ile tam kapasite yüz yüze bir hayat geçirmektedir. Bu çocuk ve gençlerin teknoloji ile bu kadar iç içe olması, bu ilişkinin hayatlarını ve eğitimlerini etkilemesi en çok da ebeveynleri ve öğretmenleri rahatsız etmektedir. Ancak sorunun bu noktaya gelmesi elbette birkaç günde olmamaktadır. Günümüz çocukları doğdukları günden itibaren anne ve babalarının elinde cep telefonu, bilgisayar, tablet, TV kumandası görmektedir. Bu durum, yadsınacak veya yanlış algılanacak bir durum olmamakla birlikte, çocukların teknoloji merakının anlaşılması açısından burada ele alınmıştır. Günümüz insanının teknoloji ile bu kadar yakın temas olması çeşitli zaruretler düşünüldüğünde normaldir. Tabi ki normal yaşam ile teknolojik yaşam arasındaki dengenin korunduğu müddetçe. Hal böyle iken üstüne bir de bilgi uçurumu kavramı devreye girmektedir. Çocukların teknoloji bilgisi birçok anne babadan daha fazladır ve giderek de kendilerini yetiştirmektedirler. Bu durum çocuk ile ebeveynler arasındaki anlaşmazlık ve uyuşmazlıkların günden güne artmasına sebep olmaktadır. Buraya kadar yazılanlar herkes tarafından malum olan konular. O halde çözüm nedir? Mutlak bir çözüm, kesin bir reçete olmamakla birlikte yapılacak birkaç şeyi sıralamak mümkündür.
Öncelikle çocuğunuzun muhtemelen sizin bildiğinizden daha farklı bir veya birkaç sosyal medya hesabı daha vardır. Yapılan araştırmalarda bu hesapların ebeveynler tarafından bilinmediği ve çocukların bilinçsiz paylaşımlar yaptıkları gözlenmiştir. Bu sebeple öncelikle evlatlarımızın teknoloji okuryazar olmalarını da sağlamakla işe başlanmalıdır. Onlarla kurulacak sağlam bir ilişki köprüsü şarttır. İnternet ahlakı, internetteki tehditler, kendisi ve aile için sakıncalı olabilecek paylaşımlar, gerçek hayattaki görgü ve adabın internetteki yansımaları, internette herkese açık ve özel paylaşılan bilgilerin farkı gibi konular anlatılmalıdır. Bu konularda eğitimcilerden ve rehberlik birimlerinden özellikle destek alınmalıdır.

Cumhuriyet Üniversitesi Vakfı Okulları – Kapsam Eğitim Kurumları
Eğitim Araştırma Geliştirme Birimi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *